top of page
  • Foto van schrijverFietsvakanties Ventoux

Mont Ventoux beklimmen? 10 tips!

De uitdaging om de mythische Mont Ventoux te beklimmen alleen of met jouw fietsvrienden aangaan? Start nooit onvoorbereid! Lees hier meer over enkele tips die je vooraf best overweegt. Zo kom je minder met verrassingen te staan en zal je het best voorbereid zijn om deze opdracht tot een goed einde te brengen.

 
10 tips beklimming Mont Ventoux
Laatste 507m richting de top, vaak ook de zwaarste meters.

Vooraf

1. Kies de route die jou ligt!

Vooraf bepaal je best langs welke kant je de Mont Ventoux wilt beklimmen. Deze kale berg in het hartje van de Provence heeft echter 3 verschillende routes met elk zijn voor- en nadelen. Lees meer over deze 3 beklimmingen op onze blog: Ga jij de uitdaging van de Mont-Ventoux aan?.


2. Leef toe naar jouw moment

In de weken/maanden voor je de Mont Ventoux wilt betwisten is het aangeraden zo fit mogelijk aan de start te staan. Dit betekent om op z'n minst een gezonde levensstijl te hanteren. Durf neen te zeggen tegen alcohol, tabak, snoep e.d.


3. Train je lichaam op de inspanning

Probeer een inschatting te maken van de duur van jouw inspanning. Dit kan je niet alleen als streefdoel gebruiken, maar ook om dit in de maanden/weken voorafgaand hierop te trainen. 2 à 3 ritten per week van een 3-tal uurtjes zal voor menig wielerliefhebber reeds een goede voorbereiding zijn. Bekijk dit echter vanuit jouw eigen perspectief en probeer zelf in te schatten of je meer of minder training zal nodig hebben.


Daarom is het ook aangeraden zoveel mogelijk hoogtemeters op jouw trainingsparcours op te zoeken. Zo train je jouw klimspieren, iets wat op het vlakke niet kan. Wil je hierin een stap verder gaan? Dan zijn de Ardennen of de Vogezen de dichtstbijzijnde alternatieven om voldoende hoogtemeters te sprokkelen én te wennen aan langere beklimmingen.


4. Voorzie het juiste materiaal

Even zo belangrijk is natuurlijk het materiaal waarmee je de Mont Ventoux gaat beklimmen. Zorg steeds dat jouw fiets op orde staat. Dit heeft betrekking op de ketting, versnellingen, schakelapparatuur en remmen. Er komt immers veel druk op jouw ketting te staan tijdens de tocht. Bekijk vooraf steeds of het aantal versnellingen zullen volstaan om de percentages van de Mont Ventoux te overleven. Naast het aantal versnellingen wordt vaak ook een klimverzet aangeraden. Dit betekent vooraan een 50/34 versnellingen en achteraan een 30 à 34 cassette. Zo zal je steeds voldoende soepel kunnen blijven trappen.


5. Bekijk het weerbericht

De dag voorafgaand aan jouw beklimming ga je best ook even ten rade bij het weerbericht. Op de website van Météo France vind je steeds nauwkeurige weerinformatie, meer bepaald over de wind en neerslag. Eens voorbij de boomgrens kan het weer omslaan en ben je best voorbereid of kies je een ander moment.

 

Tijdens de beklimming van de Mont-Ventoux

6. Begin gestaag aan de beklimming

Let steeds op voor hoogmoed! De eerste paar kilometer van elke beklimming van de Mont Ventoux zijn steeds de makkelijkste. Laat je daarom niet verrassen en begin rustig aan de beklimming. Als je denkt dat het verrassend vlot gaat, houdt in het achterhoofd dat het moeilijkste deel dan nog moet komen, in de meeste gevallen.


7. Hanteer een open zithouding

Een open zithouding betekent de handen op het stuur en je armen ver genoeg uit elkaar. Op deze manier krijg je steeds voldoende zuurstof binnen en wordt er minder druk uitgeoefend op je onderrug. Zo zal je naar het einde toe van de klim steeds kracht vanuit je rug kunnen blijven zetten.

Op de steilere stroken kan je je ook iets meer op het puntje van je zadel zetten. Je zal merken dat je zo meer kracht zal kunnen zetten.

Houd rekening met jouw ademhaling om jouw tempo te vinden en vol te houden. Wanneer je op je ademhaling begint te letten door net iets langer uit te ademen, zal je merken dat de hartslag iets zal zakken en zal je in staat blijven dit tempo te onderhouden.


8. Wissel af tussen staand en zittend klimmen

Door op de steilere stukken af te wisselen tussen deze verschillende posities zal je meer kracht kunnen genereren en even andere spieren gebruiken. Op de soms onregelmatige stukken in de beklimming kan dit prettig zijn om dit af te wisselen.


9. Stap NOOIT af!

Wanneer je een moeilijk moment doormaakt, tijdens jouw beklimming van de Mont Ventoux, probeer in geen geval af te stappen. Mentaal werkt het niet bevorderlijk wanneer je al eens voet aan grond hebt gezet, maar probeer vooral te verhinderen dat je spieren helemaal vastlopen.

 

Op de top

10. Wees voorzichtig op de terugweg!

Proficiat! Je hebt het gehaald tot op de top, maar dit wil niet zeggen dat hiermee alle gevaren geweken zijn. Na de uitputtende beklimming moet je immers nog veilig naar beneden geraken. In de afdaling gebeuren vaak de meeste ongelukken. Houd steeds rekening met verkeer, je bevindt je immers op de openbare weg.

Kies eventueel een andere, meer veilige afdaling indien je via Bédoin omhoog klom. Zo kan je voor de minder steile en minder drukke afdaling naar Sault kiezen. Via Sault kan je langs de adembenemende Gorges De La Nesque rijden, terug richting Bédoin.


Ook op YouTube vind je steeds genoeg informatie om aan je klimmersvaardigheden te werken. Onderstaande video is een goed voorbeeld hiervan.









628 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page